به گزارش سراج24؛ در هفته سی و پنجم کتابخوانی پایگاه خبری سراج24 قصد داریم به معرفی کتاب «رسانه یا والدین دیگر» نوشته ابراهیم مهرانی که توسط انتشارات فهم منتشر شده است، بپردازیم.
امروزه همه بر این باورند که تربیت کردن و به ثمر رساندن یک ایرانی باشخصیت سالم بسیار مهمتر از آن است که معلوماتی به او بیاموزند، بدون آن که درک صحیحی از کاربرد آن در زندگی داشته باشد. از طرفی نیز آینده هر جامعهای در گرو تربیت صحیح کودکان است، که با رشد جنونآمیز تکنولوژیها باید پذیرفت دیگر روشهای تربیتی گذشته کارکرد مناسب را جهت تربیت نسل جدید از دست داده و باید در این زمینه اقداماتی عاجل صورت پذیرد. شاید بتوان یکی از اقدامات عاجل را به راهانداختن نهضتی تحت عنوان نهضت سواد رسانهای دانست.
این کتاب با پشتوانه مطالعه، تحقیق، همچنین تجربه کاری مولف در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، به عنوان کارشناس آسیبهای اجتماعی و مربی آموزش همگانی تدوین شده که نتیجه و چکیده تجربیات نویسنده از خلال بررسی پروندههای گوناگون و مصاحبه بزهدیدگان ومتهمان وجلسات مشاوره وآموزش خانوادهها در مدارس ومطالعات علمی وی به دست آمده، که به اختصار و با زبان ساده به نگارش شده است تا علاقهمندان به تربیت اسلامی در عصر رسانه بتوانند از عهده این مهم برآیند. این کتاب که ۱۴۷ صفحه و دارای پنج فصل میباشد و به سئوالات ودغدغههای فکری والدین در خصوص مدیریت رسانه وتربیت فرزندان پاسخ داده شده است.
در فصول مختلف کتاب پس از بررسی نقش خانواده در تربیت فرزند از منظر اسلام به بیان شرایط فعلی خانوادهها پرداخته شده و در ادامه برخی از علل نقش آفرینی رسانهها در تربیت فرزندان امروز مطرح میشود و سپس راهکارهایی در جهت مواجهه فعال با رسانهها و نحوه رفتار مناسب با فرزندان در این دوران مطرح شده است و در خاتمه پس از ارائه مطالب کوتاه آموزشی وهشداری در خصوص رسانهها، کلام آخر وجمع بندی نهایی بیان گردیده است. لازم به توضیح است این کتاب در کمتر از هجده ماه به چاپ هیجدهم رسیده است.
رسانه ها روز به روز در حال گسترده تر شدن و پیچیده تر شدنند و تاثیرات آنان گاه قابل پیش بینی نیست.تنوع رسانه ها و وجود جذابیت و امکانات موجود در رسانه ها به ویژه نلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراا، شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه ای و...از یک سو و از سوی دیگر فقدان مدیریت استفاده آنها در خانواده ها به دلیل فقدان سواد رسانه ای باعث شده تاثیر مخربی بر رفتار و سلامت فرزندان داشته باشند که بازتاب آن در سال های آتی بیشتر پدیدار خواهد شد...
به راستی آیا می توان در عصر رسانه فرزندان را به گونه ای تربیت کرد که تحت تاثیر رسانه ها قرار نگیرند و آگاهی لازم را در خصوص اثرات آن درک کنند و به درستی از فوائد رسانه ها بهره ببرند؟ وظیفه والدین در شرایط فعلی جهت مواجهه با تاثیر رسانه ها چیست؟ در این کتاب سعی شده به این پرسش ها پاسخ داده شود...